Pintu masuk ke Sendang Gila Waterfall ni dekat je ngan Pondok Senaru
Village. So menapak je la. Tapi since dah lewat petang, memang tak nampak orang
lain dah. Kami berdua je yang ada.
Masa nak masuk tu ada la pulak sorang pakcik ni mintak kami bayar 20,000
rupiah untuk entrance. Eh setau Kak Kiah takde caj pun untuk masuk. Bila Kak
Kiah tanya kenapa takde signboard kata kena bayar ke, harga tiket berapa ke..
Pakcik tu naik angin and nak marah2. Memang macam cilaka okeh orang2 macam ni.
Kak Kiah masa tu memang bengang giler sebab masuk ni dah brape kali kami jumpa
kaki membohong kat Lombok ni. Eh tau la ko susah, tapi perlu ke hidup dengan
cara menipu2 orang ni??
Ha kan dah emo...
Nasib baik la Koh ni jenis cool orangnya. Dia sebenarnya risau takut diorang apa2 kan kitorang sebab masa tu dah macam nak gelap (lebih kurang macam kul 6pm waktu kita). Orang lain pulak takde. Nak turun ke waterfall tu jauh lagi. So Koh deal ngan pakcik tu bayar 10,000 rupiah je untuk 2 orang. Pakcik tu terus setuju.
“Ha kan senang boleh berbincang gitu” katanya.
Boleh berbincang kepala tengkorak hang lah.
Selepas kami dilepaskan, cepat2 la kami berjalan menuju ke waterfall. Bila
tengok tangga menurun tu hati dah mula risau mikirkan kaki pulak. Aiseh ni
turun ok la laju. Kalau naik ni bole menderita jiwa sebab agak jauh gak la
pintu masuk ke air terjun tu. Lebih kurang 10mins kami turun baru la sampai.
Bila sampai tu tengok waaahhhh cantik jugak Sindang Gile waterfall ni. Air
terjun dia memang jatuh dari tempat yang tinggi. Kalo dok bawah air tu memang
boleh gila tintong kepala sebab hentaman air tu memang kuat.
Masa kami kat situ baru la nampak si Mirat & Zaidi pun ada tengah
syiok bermandi-manda. Fuh lega sebab at least ada la jugak diorang. Kalo kami
berdua je kat situ, memang agak scary. Kena pulak pakcik kaki kelentong tu
agaknya dah aim je Kak Kiah. Silap2 dia panggil geng tunggu kitorang kat atas
nak belasah. Huhu tinggi ok imajinasi.
| Sendang Gila Waterfall |
Ha kan dah emo...
Nasib baik la Koh ni jenis cool orangnya. Dia sebenarnya risau takut diorang apa2 kan kitorang sebab masa tu dah macam nak gelap (lebih kurang macam kul 6pm waktu kita). Orang lain pulak takde. Nak turun ke waterfall tu jauh lagi. So Koh deal ngan pakcik tu bayar 10,000 rupiah je untuk 2 orang. Pakcik tu terus setuju.
“Ha kan senang boleh berbincang gitu” katanya.
Boleh berbincang kepala tengkorak hang lah.
| Pakcik Penipu - menyirapppppp je ku tengok muka mu ni.. |
| Laluan ke waterfall yang suram lagi menyeramkan |
| Tinggi giler |
| Me and Sendang Gila |
| Kalo jenis kepala batu leh duduk bawah air ni |
| Sunyi sepi di remang senja |
| Koh dan air terjun |
| Girl Power! |
| Pose 70an dilupa jangan |
![]() |
| Kredit: Kamera Mirat |
Bila Mirat & Zaidi dah setel mandi, kami pun buat2 la follow dari
belakang. Tapi diorang tu punyalah laju berjalan kejap je hilang dah. Kak Kiah
pulak terhegeh2 terpongeh2. Kesian kat Koh sebab terpaksa benti2 tunggu Kak
Kiah. Kaki Kak Kiah masa tu sakitnya Tuhan je yang tau. Dari pinggang sampai ke
buku lali semua bisa and berat semacam. Ha kalau nak imejin kan, imejin ada dua
orang budak kecik umo 4 tahun bergayut kat kaki kita. Cam tu la rasa berat kaki
ni nak melangkah tangga.
Serious cakap masa ni lah level confidence Kak Kiah untuk mendaki esok ni
dah jatuh ke almost zero. I don’t think I can make it. Kalau tangga macam ni
pun tak lepas, esok gimana dong? Koh sepanjang2 tu bagi la kata2 semangat kat
Kak Kiah. Boleh punya kata dia, cuma malam ni dia sajes urut kaki dulu sure
esok tak sakit sangat.. Baik kan amoi ni. Terharu akak rasa cam nak mengalir
air mata huhu..
Selepas berhempas pulas mendaki dalam kepongehan, akhirnya kami pun sampai
ke atas. Alhamdulillah lega habis. Masa tu azan Maghrib dah berkumandang.
Pakcik kaki kelentong tu pun dah takde.
Kami pikir better makan dulu kot nanti kang balik bilik takyah kuar2 lagi
dah. Maka masuk la kami ke kedai makan kecik depan Pondok Senaru Village dengan
kaki yang terkengkang2 dan baju yang lencun dengan peluh (again – serious kami
sungguh busuk dengan bau peluh sendiri ketika itu).
Order nasi goreng je n kopi. Harga murah n rasanya pun ok.
Masa makan tu notice lagi satu perkara. Kat Lombok ni banyak giler anjing.
Purata macam 1 ekor untuk satu rumah. Memang bersepah2 la. Siap nak port dalam
kedai makan tu. Yang lepak depan surau tu pun ada. Menurut theyols, anjing ni
diorang pelihara sebab nak jaga rumah. Banyak maling katanya. Tapi takde la
bela sampai jadi pet untuk dipelok ciom sume tu.
Lepas makan terus kami balik ke bilik. Masa ni suasana kat situ dah semakin sejuk. Maklum la kaki gunung kan.
Kak Kiah terus salin baju - pakai baju lapis baju tebal dengan tak mandi terus terbongkang kepenatan. Hehe.
Sedar2 dah pukul 2 pagi. Sebab dah biasa tido cuma 3-4 jam sehari, last2 tak boleh tido balik. Pulak tu tengok2 periyed pulak. Aiyaaaaaaa masak la ni esok siap dengan period pain segala tapi gigih nak memanjat gunung. Paling pening memikirkan cemana nanti nak mengganti sebab kami cuma dibekalkan cuma 3 liter air sepanjang 3 hari 2 malam ni.
Dah tableh tido, terus la ngadap fesbuk. Sekali tu tengah syiok menjeleskan kengkawan kat Msia, ada pulak PM masuk dari opis mate Kak Kiah. Dengan selambanya dia mereport bagitau nampak boipren Kak Kiah deting ngan sorang mak janda kat KFC.
Haram jadah.
Potong stim betul. Dah la esok nak mendaki ni. Boleh pulak dapat berita tak best macam ni. Kak Kiah nak dapatkan kepastian pun bukan boleh sebab takleh nak call ke sms ke. Kena la tunggu balik Msia nanti. Dalam banyak benda sakit hati boipren buat kat Kak Kiah, dia tak pernah lagi curang ngan awek lain. So ni first time la dia berselingkuh sepanjang 9 tahun kami kapel.
Kak Kiah memang down giler masa tu. Tatau la nak habaq perasaan macamana. Sedih.
Rasanya dengan keadaan fizikal, emosi and mental Kak Kiah ni yang tak brape nak stabil, rasa macam nak kensel je pendakian ni terus. Tapi bila tengok si amoi yang sedang lena tido kat sebelah tu, rasa macam tak sampai hati pulak.
Dalam hati libang-libu Kak Kiah terus capai minyak urut and urut kaki. Sambil mengurut sambil menyeranah.
Dem yu #%@!!!*^*$#&!!!
Dah dekat azan Subuh baru Kak Kiah terlelap balik. Kuciwa.
Order nasi goreng je n kopi. Harga murah n rasanya pun ok.
| The menu |
| My dinner |
Lepas makan terus kami balik ke bilik. Masa ni suasana kat situ dah semakin sejuk. Maklum la kaki gunung kan.
Kak Kiah terus salin baju - pakai baju lapis baju tebal dengan tak mandi terus terbongkang kepenatan. Hehe.
Sedar2 dah pukul 2 pagi. Sebab dah biasa tido cuma 3-4 jam sehari, last2 tak boleh tido balik. Pulak tu tengok2 periyed pulak. Aiyaaaaaaa masak la ni esok siap dengan period pain segala tapi gigih nak memanjat gunung. Paling pening memikirkan cemana nanti nak mengganti sebab kami cuma dibekalkan cuma 3 liter air sepanjang 3 hari 2 malam ni.
Dah tableh tido, terus la ngadap fesbuk. Sekali tu tengah syiok menjeleskan kengkawan kat Msia, ada pulak PM masuk dari opis mate Kak Kiah. Dengan selambanya dia mereport bagitau nampak boipren Kak Kiah deting ngan sorang mak janda kat KFC.
Haram jadah.
Potong stim betul. Dah la esok nak mendaki ni. Boleh pulak dapat berita tak best macam ni. Kak Kiah nak dapatkan kepastian pun bukan boleh sebab takleh nak call ke sms ke. Kena la tunggu balik Msia nanti. Dalam banyak benda sakit hati boipren buat kat Kak Kiah, dia tak pernah lagi curang ngan awek lain. So ni first time la dia berselingkuh sepanjang 9 tahun kami kapel.
Kak Kiah memang down giler masa tu. Tatau la nak habaq perasaan macamana. Sedih.
Rasanya dengan keadaan fizikal, emosi and mental Kak Kiah ni yang tak brape nak stabil, rasa macam nak kensel je pendakian ni terus. Tapi bila tengok si amoi yang sedang lena tido kat sebelah tu, rasa macam tak sampai hati pulak.
Dalam hati libang-libu Kak Kiah terus capai minyak urut and urut kaki. Sambil mengurut sambil menyeranah.
Dem yu #%@!!!*^*$#&!!!
Dah dekat azan Subuh baru Kak Kiah terlelap balik. Kuciwa.









