HAPPY BIRTHDAY
TO YOU!!
SAENGIL-CHUKA-HABNIDA!!
Ahahahaha...
selamat harijadi yang ke 37 buat diri sendiri! Kak Kiah rasa sangat happy sebab
dapat celebrate besday kat sini. Ye lah, sejak beberapa tahun kebelakangan ni
besday Kak Kiah sendu je. Sebab tu tahun ni memang sengaja Kak Kiah plan trip
ni supaya dapat celebrate bday kat Seoul. Hadiah untuk diri sendiri. Nak harap
orang bagi hadiah bila dah tua bangka ni macam kirim salam lah kan. So sapa
lagi yang kita nak harap untuk happy kan diri kalo bukan kita sendiri kan?
Anyway, dengan
menjejak usia ke arah penghujung 30an ni, Kak Kiah bersyukur sebab masih diberi
rahmat Allah atas kesihatan yang baik, kehidupan yang baik walaupun sederhana.
Semoga Kak Kiah ada rezeki lagi lepas ni untuk melihat lagi luasnya bumi Allah
ni. Bab kahwin beranak bercucu bagai, Kak Kiah takmo pikir kan sebab rasanya
dah kertu dah.. Tak kuasa nak mikir.. Apa yang Allah dah bagi ni pun cukup baik
untuk Kak Kiah, alhamdulillah bersyukur sangat2..
Anyway untuk
hari ni sebelum berangkat pulang ke Msia, Kak Kiah nak pegi Changdeokgung
Palace. Kak Kiah dah buat online reservation untuk Secret Garden Tour kul
10.30am. So pepagi lagi Kak Kiah dah bangun sebab nak setelkan packing. Seram
jugak tengok barang2 sendiri. Tak tau la berapa kg kena ni nanti. Setel je
mandi bersiap sume, Kak Kiah terus check out sebab kalo ikutkan check out time
kul 11am. So Kak Kiah cuma simpan luggage je kat guesthouse ni dulu. Nanti
tengahari baru datang amek. Untuk simpan luggage after check out ni, free for
the first 2 hrs. Lepas tu kena bayar KRW5000 untuk additional hour.
Changdeokgung
Palace ni antara palace yang well-preserved, kira cam 2nd istana la lepas
Gyeongbukgung. Istana ni dijadikan residence most kings masa Joseon era. Untuk
ke Changdeokgung ni naik subway Line 3, stop kat Anguk Station exit 3. Actually
palace ni located sebelah je ngan Gyeongbukgung yang Kak Kiah pegi masa first
day tu. Tapi sebab Kak Kiah tak dapat nak reserve Secret Garden Tour yang
english nya untuk that day sebab full, Kak Kiah just dapat slot untuk hari ni
je. Secret Garden Tour ni kira cam additional tour course la dalam palace tu.
Kalo amek yang general cuma dapat cover belah2 depan. Secret Garden Tour ni
rugi kalo tak amek, esp Kak Kiah datang time peak autumn ni kan.. memang cantik
la katanya..
 |
| Changdeukgung Palace |
Kak Kiah
sampai masa tu dah dekat kul 11am. Punyelah risau sebab katanya reservation kul
10.30am kan. Nasib baik la kat kaunter tu cakap Kak Kiah leh join sebab tour tu
start kul 11.12am. Berlari la tercungap2 masuk sebab starting point tu agak
jauh ke dalam.
 |
| View palace sebelum ke starting point |
Nasib baik la Kak Kiah sampai2 je ngam2 orang yang terakhir
masuk gate tu. Fuh legaa...
 |
| Gate masuk ke Secret Garden |
Ramai gak yang
join tour ni. Ada sorang makcik tourist guide ni explain pasal tempat2 dalam
palace ni, suara halus kemain. Dah la Kak Kiah yang kat belakang sekali. Memang
tak dengar apa yang dia bebel sebab sangat ghairah menangkap piccas. Masa tu
eksen la sebab bawak tripod kan. Orang lain yang datang solo memandang Kak Kiah
dengan penuh jakinya hahahaha.. Tapi Kak Kiah tak ujub, siap offer lagi amekkan
gambar untuk diorang tau.
Ok cakap
banyak tak guna. Layan picca untuk membuktikan bahawasanya tempat ni memang
sangat cantik!
 |
| Menuju ke Buyongji & Jihamnu - the heart of Secret Garden |
 |
| Me n Bill |
 |
Subhanallah cantiknya ciptaan yang Maha Esa
|
 |
| Ongnyucheon area - tempat King lepak minum wine sambil berpuisi gurindam |
 |
| Perjalanan balik - mak oii tingginya tangga! |
 |
| Changdeokgung Palace - Daebak!! |
Memang rasanya berbaloi sangat join tour ni. Pada those yang nak datang ke Seoul waktu autumn, please datang la ke Changdeokgung ni. Memang awesome pemandangannya.
Lepas say bye2
kat Paul, tengok jam kul 1pm. Kak Kiah nye flight kul 5.25pm. Dalam hati pikir
sempat ni kalo nak round Bukchon dalam sejam. So Kak Kiah pun terus menuju ke
Bukchon sebab tempat ni belakang Changdeokgung je. Masa 1st day aritu tak
sempat cover tempat ni sebab Kak Kiah sesat cari guesthouse kan.
So next entry.. Bukchon Hanok
Village!